onsdag 9. mars 2011

Refleksjon over egen test

Øving 2. Oppgave 3. Refleksjon
Hensikten med min digitale test var for det første  å lære å lage test på Its learning, for det andre ville jeg lage et opplegg som kunne gi variasjon i undervisningen. Jeg håpet at testen ville virke motiverende i forhold til å lære nytt fagstoff. Ved å bruke nynorsk målform som ikke er hovedmålet til elevene, får elevene også trening i å lese nynorsk. Et mål var å skape leseglede. Korte tekster med svaralternativer kan være mer innspirerende for noen enn en sammenhengende trykt tekst om et tema. Å oppøve konsentrasjon og leseforståelse er også noe av hensikten med å lage en test som denne.
Å kjenne elevgruppen og de forkunnskaper de har, er et godt utgangspunkt for utforming av tekst og svaralternativer eller spørsmål. Noe lesing må alle kunne for å ta testen. Læreren må fungere som veileder for de svakeste.
I testen det her er snakk om varieres ikke spørsmålene så mye. Hensikten er å skape ro rundt lesingen. Elevene skal ikke bruke krefter på å lure på hva de skal gjøre når de kommer til et nytt spørsmål. Her er det leseforståelsen som er viktig.
Siste spørsmål er utformet som et refleksjonspørsmål og er tenkt som en langsvarsoppgave som elevene skal få en tilbakemelding på.
Spørsmålene som her er svaralternativer, er  utformet som setninger, og er trolig av blandet kvalitet. Hvor egnet de er vil bli vurdert etter at elevene har tatt testen. Elevenes leseferdighet har stått som bakgrunn for utforming av svarsetningene. Som sagt i forrige innlegg, her må det nok prøves og feiles noe. Det kan være vanskelig å nå alle i en test.
Under arbeidet med testen opplevde jeg at når jeg hadde lagt inn et fint bilde på testens introduksjonsside  forsvant det etter et døgn. Tilbake stod en blå firkant. Det var skuffende. Jeg har prøvd å legge inn bildet igjen, men det gikk ikke. Dersom jeg skal la elevene lage tester selv bør jeg kunne rette opp i slike ting. Jeg håper jeg får forklaringen på dette i løpet av kurset. Bilder betyr mye, og han Ivar Aasen var en fin start på lesinga.

1 kommentar:

  1. Testverktøyet har noen "bugs" når det gjelder bildebruk. Merkelig at bildet bare forsvant, det har jeg ikke opplevd før. Jeg tar testen din i it´s learning og gir kommentarer der :-)

    SvarSlett