tirsdag 8. mars 2011

Øving 2. Digitale tester

Oppgave 1
Jeg vil ta utgangspunkt i norskfaget og beskrive tre mulige opplegg til norsk test for grunnskolens 8 trinn. Jeg vil drøfte nåtidssituasjonen for fag og læringsmål, ønskede gevinster for opplæringen og hvordan jeg vil realisere testene i praksis.
Norskfaget er endret med Kunnskapsløftet. Til tross for endringer i læreplan og skriveregler skal elevene i norsk grunnskole fortsatt lære det norske språket og dets to målformer. Elevene skal lære grunnleggende ferdigheter i norskfaget. De skal kunne regne i norskfaget, de skal kunne bruke digitale verktøy, de skal kunne lese, uttrykke seg muntlig og skriftlig.
Digitale tester kan brukes for å lære norsk grammatikk. Læreplanen har følgende kompetansemål for skriftlige tekster etter 10 trinn:
Elevene skal uttrykke seg presist og med et variert og nyansert ordforråd i ulike typer tekster på bokmål og nynorsk.
For å kunne uttrykke seg variert og presist er øvelse helt nødvendig. Ved å ta enkle tester gjør  elevene egne skriverfaringer. I grammatiske tester kan de også stifte bekjentskap med ordklassene.
Mulig opplegg for test 1.
Elevene på 8 trinn skal repetere ordklassene. De skal også bøye substantiv og verb på begge de norske målformene. En digital test kan gi øvelse i å sette inn rett tid av verbet. Testen skal gi repetisjon og bevissthet.
En ”dra og slipp” test  der elevene setter inn rett tid av verbet gir øvelse i bruk av verbets tider. En slik test kan også gjøre betegnelsen på de ulike tidene lettere å huske. Testen kan være obligatorisk, og det kan tas utgangspunkt i at den skal bestås.
En slik grammatikk test kan for eksempel ha innføringsteksten skriv setningene i presens.  Setningene som følger kan lyde slik:
Jenta ……………..i bassenget.
Ordene elevene kan velge i kan være:
Svømmer, svømte, svømt, svømme.
Læreren kan lage slike tester på begge de norske målformene. Ved å gå gjennom flere spørsmål som spørsmålet over vil elevene få øvelse, og tilegne seg erfaring. De som ikke er trygge på hva et verb er vil kunne lære det.
Testen er ment som en Post test, den skal gjennomføres etter gjennomgått fagstoff. ”Hensikten er ikke å teste kunnskap, men å øve inn kunnskap og forståelse, på en motiverende og engasjerende måte”( Horgen 2008: 3). Testen skal forsterke det eleven har lært om hva et verb er og de tider verbet bøyes i. Når testen er gjort bør eleven få en tilbakemelding. Tilbakemeldingen bør være veiledende. Dersom eleven ikke har forstått hva presens er bør tilbakemeldingen vise eleven hvor det finnes en oversikt over verbets tider. Dersom under 75 % av testen er riktig kan eleven møte tilbakemeldingen ikke bestått. Eleven kan få karantene en eller to dager, for så møte testen på nytt med nye setninger.

1 kommentar:

  1. Flott refleksjon og planlegging av testen. Med en slik for-analyse vil du ha et mye bedre utgangspunkt når du faktisk lager testen din. Jeg liker eksempelet ditt også (med svømming). Det blir spennende å lese videre de neste innleggene!

    SvarSlett