fredag 15. april 2011

God bruk av Web2.0 i undervisningen

Bruk av Web 2.0 i undervisningen stiller nye krav til lærer og elev.
Kjennskap til opphavsrett, personvern og nettvett er helt nødvendig.

For å få utbytte av Web 2.0 i undervisningen må læreren kunne bruke de ulike mulighetene som finnes.Lærerens undervisning vil innebære nye ansvarsområder dersom han eller hun velger å bruke Web 2.0. Det er viktig at læreren tenker godt gjennom sitt ansvar, og samtidig vurdere fordeler og ulemper ved bruk av Web. 2.0.
En viktig fordel ved å ta i bruk de ulike mulighetene Web 2.0 gir er at eleven selv er aktiv i å produsere, og finne nye muligheter. Eleven er ikke lenger bare en forbuker av undervisninsmateriell andre har lagt til rette.
Læreren må gjøre eleven  klar over sitt ansvar som produsent. Eleven må vite at det som publiseres ses av andre, og at dette stiller krav til troverdighet og utforming. Eleven må kjenne til hva konsekvensen kan bli dersom han eller hun  publiserer usannheter og falske opplysninger.
Eleven må også lære å være kritisk til det andre legger ut, og ha kunnskap om  hvilke kilder det er fornuftig å hente informasjon fra. Å skulle publisere krever at eleven setter seg godt inn i og tilegner seg kunnskap om tema. Å publisere for andre i form av skrift eller bilde gjør  at eleven selv må lære. Web 2.0 gjør at eleven forstår hvorfor kunnskap er nyttig. Sagt med enkle ord: eleven skjønner vitsen med å lære.

For å kunne utnytte Web 2.0 trengs det gode maskiner, godt filmkamera og godt fotokamera. Det er nødvendig med utstyr som fungerer for å kunne planlegge å bruke Web 2.0 i undervisningen.

Lev Vygotsky har utviklet teorien om elevens proksimale utviklingssone.
Når elev og lærer sitter sammen og bruker de ulike mulighetene som finnes innenfor Web 2.0. kan læreren oppnå kontakt med eleven, og fungere som veileder og støttespiller. Læreren kan bidra til ny læring og økt kunnskap. Web 2.0 er også ypperlig å bruke til læring gjennom samspill, som  for eksempel når elevene samarbeider om ulike filmprosjekter, deler erfaringer og lærer av hverandre.
Som et motargument til avsnittet over kan man si at læreren likegjerne kan sette seg ned med eleven og studere bok og blyant. Ja, noen ganger kan bok og blyant fungere like bra, men for mange er bok og blyant lite utviklende. Vår verden er endret, vi tilbringer mer og mer tid med sosiale media. Skolearbeid har sterk konkuranse i det liv elevene fører digitalt. Fler elever vil trolig la seg motivere og engasjere dersom skolen åpner for bruk av Web 2.0 .
Dersom læreren åpner for muligheten til å bevege seg inn i Web-verden fra et læringsståsted, gis elevene mulighet til å oppdage nye virituelle  læringsrom. Rommene har en videre horisont enn det som er mulig å nå via kladdeboka og blyanten. De fleste elevene er trolig allerede godt kjent med bruken av sosial media, men de fleste er ukjente med å skulle bruke dette i skolesamenheng. Å bruke Web 2.0 i undervisningen åpner for nye muligheter og gir læring som kan brukes av eleven også i andre sammenhenger.
Web 2.0 gir er en ny herlig frihet, men husk: ingen frihet er uten ansvar. Når eleven er modne for å ta dette ansvaret er et nytt tema som trolig vil føre til debatt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar