torsdag 14. april 2011

You Tube

Denne gangen skal det handle om You Tube her i bloggen.
You Tube er kjent for de fleste, og er en av de store på søk.
You Tube omtales på Wikipedia som et nettsted der brukerne kan laste opp,vise og dele videoklipp.(Wikipedia 13.4. 2011). Det er også på denne måte You Tube brukes.

De aller fleste bruker trolig You Tube som en ressurs for å søke etter filmer. Det kan søkes etter alt mellom himmel og jord. Det finnes det meste for de fleste!

Bruk av You Tube i undervisningen krever at læreren har sett filmen i forkant. Det er greit å være føre var!
You Tube kan brukes som informasjonskanal da det formidles  lærestoff  visuelt, og nye "knagger" til å henge kunnskap på skapes hos tilskuerne.

På You Tube kan hvem som helst legge ut det de vil formidle,og det er et ypperlig verktøy for elever som jobber med film.Elevene kan legge ut filmer og motta kommentarer på det de har laget.
You Tube er verktøy der elevene kan nå fler enn bare læreren med rødblyanten. At elevenes arbeid kan sees av andre vil tilføre elevenes arbeid verdi. Å skulle produsere for flere gjør arbeidet mer meningsfylt, og det hele opplesves som  mer seriøst Det er da også ganske "kult" at familie og venner kan se det de arbeider med i skolen. Verktøyet You Tube kan brukes i alle fag og det er ikke grenser for hvor mye kreativitet som kan brukes når noe skal formidles.

Som lærer stilles man ovenfor nye utfordringer i møtet med You Tube. Læreren skal kontollere at det som vises for elevene, og det som produsers av dem inneholder de rette fakta. Læreren skal også vurdere om arbeidet er etisk og moralsk forsvarlig. Kunnskap om opphavsrett og nettvett er helt nødvendig. Dersom ikke elevene selv kan trekke grensene må læreren gjøre det. Etikk og moral er viktigere enn noen gang i dagens skole. Web 2.0 har åpnet en ny verden med sine publiseringsverktøy og sosiale tjenester.

Elever i den videregående skolen kan ha stor nytte av You Tube. På Media og Kommunikasjon gir det å kunne produsere film nye muligheter. På andre linjer i videregående skole vil det å se tilgjenglige filmklipp gi økt verdi i underviningen.

Elever på VG2 Barne-og ungdomsarbeider fag skal stifte bekjentskap med de store pedagogene.
De skal kjenne til teorier knyttet til barns utvikling.
Kompetansemålet lyder som følger:
Elevene skal kunne planlegge og gjennomføre enkle aktiviteter for ulike grupper og begrunne valg av aktiviteter med utgangspunkt i utviklingspsykologi. (Udir 2011)

Utviklingspsykologien er en del av yrkesfaget.
I dag er den mest kjente og sentrale teoretikeren trolig Lev Vygotsky. Spesielt betydningsfull er hans teori om den proksimale utviklingssone. På You Tube finnes korte filmer som forklarer teoriene til Vygotsky. Det er også laget animasjonsfilmer der han samtaler med barn om hvordan de skal tilegne seg mest mulig kunnskap i underviningen.
For elevene i VG 2 Bar- og ungdomsarbeiderfag vil det å se slike filmer være Motiverende da det viser at lærestoffet brukes verden over av de fleste, og teoriene ser ut til å være viktige. Elevene kan under filmvisingen være Aktive i forhold til å svare på gitte arbeidsoppgaver. Å se film er Konkretisering og gir Variasjon. Filmene kan også sees Individuelt knyttet til fordypningsoppgaver, eller de kan vises i en fremleggesoppgave knyttet til Samarbeid rundt et prosjekt.
You Tube kan brukes til så mangt!

1 kommentar:

  1. Fint fokus på elever som produsenter av videofilmer som legges ut på YouTube, og at en slik kan nå målgrupper langt utover læreren og medelever. Det er bra at du setter fokus på opphavsrett og nettvett. Bra avslutning hvor du ser på YouTube-aktivitet i lys av MAKVIS.

    SvarSlett