lørdag 9. april 2011

Oppgave 1 - RSS og Google Reader. Øving 3

Min oppgave denne gangen er å finne blogger skrevet av norske lærere. Enkelt? Tja,
jeg prøvde først abc søk på min vanlige startside for å finne gode blogger skrevet av andre lærere. 
Jeg søkte først på: blogger lærere,noe som gav lite positv respons i form av gode blogger. Deretter skrev jeg: norske lærere blogger, noe som heller ikke førte fremTil slutt skrev jeg: blogger skrevet av lærere.
 Da fant jeg foruten bloggen til ”læreren” Svend Andreas også en annen interessant blogg.
I denne bloggen fant jeg noe som hittil har vært helt ukjent for meg og som heter ”glogs”. Dette skal jeg ta en nærmere kikk på.

En blogg er litt lite å legge til med RSS, så jeg logger derfor inn på min ”google konto”. Etter ha utforsket ”konton” ei stund fant jeg ut at dersom jeg trykket på ”Nett” øverst i venstre hjørne kunne jeg foreta et søk. Jeg skrev ”lærerblogger” og fikk et ennå større utvalg av blogg fra norske lærer.
Denne bloggen var interessant:
Jeg fant at denne bloggen hadde 28 ”følgere”. Spennende! Det første som lyste mot meg på bloggsiden var en oversikt over dataspill som er en del av den nye Web.2.0. kulturen. (Denne kulturen krever nærmere etterforskning.) Følgende påstand ble servert på siden:
Norske elever leser og skriver mer enn for 5 år siden, og disse leste og skrev mer enn for 10-15 år siden. God utvikling skulle man tro, men hva leser og skriver de? Er det bare korte beskjeder eller meldinger?
Det skal bli spennende å sett seg inn i hva den nye Web 2 kulturen innebærer.

Etter å ha besøkt ”google.com/reader oppdaget jeg at ”google” kunne anbefale meg elementer og kilder. Her møtte jeg for øvrig noen begrensinger i form av språket. Dersom jeg hadde vært engelsk språklig ville det nok ha vært noe å velge mellom her.

I tilegg til lærebloggene (som det er verdt å følge), fant jeg at på ”google leseren” kunne man ”abbonere” på en del emner. For eksempel nyheter!
 Jeg la til en del nyhetssider og ser klart fordeler med dette.
 I stedet for å søke opp flere aviser etter hverandre har jeg dem nå samlet på min ”google reader konto”. Jeg kan lett holde meg oppdatert på VG RSS, Dagbladet og Aftenposten for å nevne noen.

RSS er helt klart noe det er verdt å kjenne til.
I en undervisningssituasjon kan dette brukes til å lette arbeidet  for både elev og lærer.
Elev og lærer vil lettere kunne holde seg oppdatert innenfor de emner som er aktuelle. De vil bli lettere få tilgang til nyheter og informasjon.
Sidene som legges til kan tilpasses elev og lærers interesser og arbeidsområder, alt etter hva som veier tyngst i skolesammenheng. Blogg eller aviser!
For elever på VG 2 helsefag kan for eksempel denne lenken være aktuell å ha lagt til.
På denne måten vil helsefageleven til enhver tid kunne følge med i nye bestemmelser som angår deres fremtidige yrke.

Det handler mye om å ta RSS i bruk og venne seg til å bruke det ofte.


1 kommentar:

  1. Det kan være vanskelig å finne lærerblogger. Selv har jeg ca 200 stk jeg har samlet opp gjennom 2-3 år, og da er Google Reader gull verdt for å hjelpe meg med å lese de nye tingene som bloggforfatterne skriver. Jeg brukte Google Reader til nyheter/aviser, men fant fort ut at det da blir for mye informasjon. Men hver sin smak: Alt som kan tilbys som RSS, kan Google Reader presentere. En utfordring til deg: Kunne en tenke seg at det var nyttig å samle inn bloggadressene til elevene via Google Reader og følge med gjennom et helt skoleår?

    SvarSlett